Blogs
Topsectoren
In de veelheid van mediaberichten, die we dagelijks voorbij zien komen wordt mijn interesse altijd extra gewekt door het nieuws, dat met water van doen heeft. Onlangs las ik op Twitter een aantal opvallende weetjes. Het ging onder andere over roze water uit de kraan in een Canadees dorp, zwemmende varkens op de Bahamas en het verschil in geluid tussen het aftappen van koud en heet water. Kijk maar eens op mijn twitter-account @JoostStraathof als je geïnteresseerd bent in de achtergronden.
Maar naast deze weetjes komen er ook regelmatig berichten voorbij over innovaties waar je versteld van staat. Recent las ik een tweet over een kastje met zonnepanelen dat in woestijngebieden gebruikt kan worden om lucht om te zetten in water. Andere berichten gingen over nieuwe “grafeen”-techniek om vanuit zout water drinkwater te maken en “onderwatervliegers” in zee, die honderden huishoudens van energie kunnen voorzien.
Deze innovaties zijn geen toeval. Water is aangewezen als 1 van de Topsectoren. Op de website van Topsector Water staat te lezen dat er gewerkt wordt aan wateruitdagingen om de welvaart te verhogen. Uitgangspunt hierbij is het stimuleren van innovaties om te komen tot schoon water met minimale druk op de leefomgeving.
Bij het lezen van zulke berichten vraag ik me direct altijd af welke kansen dit kan bieden voor de varkenshouderij. De water-vraagstukken binnen de veehouderij hebben veel raakvlakken met die in andere sectoren zoals de tuinbouw, levensmiddelindustrie en de zwembadwereld. Ook hier is er een vergelijkbare behoefte aan goede en betaalbare technieken als het gaat om schoon drinkwater, zuiveren en hergebruiken van afvalwater en betrouwbare waterdesinfectie.
Ik verwacht dat het in de toekomst nog tot veel kruisbestuiving van alle mooie waterinnovaties vanuit deze sectoren zal komen. Zo kunnen de Topsector Water en onze eigen Topsector Varkenshouderij elkaar versterken. Het zou me dan ook niet verbazen als de efficiënte benutting en de hoge kwaliteit van het drinkwater in de toekomst nog eens gebruikt gaan worden als Unique Selling Point van het duurzame Hollands varken.